موضوعی که در این مقاله گردآوری گردیده، بیان مطالعه مواردی است که در کاهش مصرف برق موتور های الکتریکی مؤثر می باشد.
بسیاری از افرادی که با وسائل برقی علیالخصوص موتورهای الکتریکی سروکار دارند، تمایل دارند تا ضمن برخورداری از قدرت و کارائی مناسب، هزینههای جانبی همچون هزینه برق مصرفی را کاهش دهند. در ادامه به معرفی پارامترهایی که میتوانند در کاهش مصرف برق الکتروموتورها مؤثر باشند، اشاره خواهد شد که یکی از آنها استفاده از موتورهای براشلس(دیسیبراشلس) (BLDC) میباشد که مفتخریم اعلام نماییم توسط گروه پژوهشی و صنعتی جی موتور (G-MOTOR) داخل کشور تولید میگردد.
ما در گروه پژوهشی و صنعتی جی موتور (G-MOTOR) می توانیم هر موتور دی سی براشلس (BLDC) دلخواه شما را تولید نمائیم.
برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
در بین دستگاههای رایج در صنعت شاید بتوان گفت که الکتروموتورها مصرف برق بیشتری را به خود اختصاص میدهند. سؤالی که شاید در این زمینه مطرح خواهد شد، این است که چه زمانی میتوان برای کاهش مصرف برق این موتورها، اقدام کرد؟
در پاسخ دادن به پرش چگونگی کاهش مصرف برق ، باید به این نکته اشاره شود که مهمترین زمان برای اقدام به این کار به دو بخش زیر تقسیم میشود:
-
زمانی که موتور طراحی میشود.
-
زمان بهرهبرداری از موتور؛ که در آن مواردی مانند تهویه و روغنکاری و بارگذاری و درایوها یا کنترلکنندههای دور موتور اهمیت پیدا میکنند.
در ارتباط با زمان بهرهبرداری از موتور به موردی به نام بارگذاری اشاره شد، در این مورد ۴ عامل مهم را باید ذکر کرد:
۱)بار کامل ۲) سرعت ۳) بار ثابت ۴) ولتاژ بار
در ذیل به توضیحی درباره هر یک از این عوامل میپردازیم:
-
بارکامل: اشاره به این دارد که در صورتی میتوان از حداکثر بازدهی موتور بهره برد که بار موتور در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ بار نامی باشد.
-
سرعت: در ارتباط با این موضوع باید به این نکته اشاره کرد که تغییر سرعت باید توسط کنترلکننده دور موتور انجام گیرد. وجود کنترلکنندههای دور موتور این امکان را میدهند تا با تغییرات لازم در سرعت موتور فن و یا پمپ از اتلاف انرژی جلوگیری کرد. برخورداری از سرعت دقیق و توان خروجی مناسب از مزایای استفاده از کنترلکننده دور موتور میباشد. این مورد نیز باید یادآوری گردد که استفاده از مدار الکترونیکی موجب کاهش استهلاک قسمتهای کنترلکننده خواهد شد. این مزیت میتواند حذف مواردی مانند خاموش یا روشن کردن موتور و همچنین عدم نیاز به تجهیزاتی مثل شیر و دمپر را در پی داشته باشد. اما این مطلب که در چه زمانی میتوان از کنترلکننده سرعت استفاده کرد به نوع کاربرد موتور بستگی دارد. پس به عبارتی دیگر میتوان بیان کرد که از دیگر راهکارها در جهت کاهش مصرف برق، استفاده از درایو کنترل دور بر روی موتورهای الکتریکی میباشد و درایوها در حقیقت آن دسته از دستگاههایی هستند که توان ورودی با ولتاژ و فرکانس ثابت را دریافت میکند و در برابر آن توان خروجی با ولتاژ و فرکانس متغیر را به عنوان خروجی تولید میکنند که گروه پژوهشی و صنعتی جی موتور (G-MOTOR) علاوهبر طراحی و ساخت موتورهای براشلس (دیسیبراشلس) (BLDC) مدارات کنترل و درایوهای آنها را نیز تولید مینماید. یکی از نکات قابل توجه آن است که دور یک موتور تابعی است از فرکانس منبع تغذیه آن. پس برای بیان مزایای این تکنولوژی بطور خلاصه میتوان موارد ذیل را نام برد:
-
امکان تغییر در سرعت موتور به طور دائم
-
چنانچه درایو انتخابی با بار هماهنگی داشته باشد، میتواند در حذف ابزاری مانند شیر و دمپر مؤثر باشد.
-
در پی مورد فوق نیز میتوان از خاموش و روشن کردن موتور جلوگیری کرد.
-
کنترل دقیق سرعت
-
توان خروجی قابل تنظیم
-
کنترل بهتر فرآیند تولید
-
افزایش دوام تجهیزات
- راهاندازی نرم (صافت استارت، برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید)
-
تصحیح ضریب قدرت
-
جلوگیری از ضربات مکانیکی
نکته قابل توجه دیگر در ارتباط با این موتورها ذکر این مطلب است که اگرچه در ابتداء ممکن است این هزینه تقریباً زیاد باشد اما با توجه به توضیحاتی که داده شد، در پی استفاده از این سیستم میتوان انتظار داشت که بازگشت سرمایه صورت گیرد. اما با طراحی و ساخت این درایورها و موتورهای براشلس (دیسیبراشلس) (BLDC) توسط گروه پژوهشی و صنعتی جی موتور (G-MOTOR) داخل کشور دیگر لازم نیست نگران این هزینهها باشید.
-
بار ثابت: بیانگر جلوگیری از نوع تغییر سرعت در موتور میباشد.
-
ولتاژ بار: این عامل به جلوگیری از کاهش گشتاور موتور اشاره میکند.
ما در گروه پژوهشی و صنعتی جی موتور (G-MOTOR) می توانیم هر موتور دی سی براشلس (BLDC) دلخواه شما را تولید نمائیم.
برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
اما در ارتباط با مواردی که عمدتاً به شرایط نگهداری موتورها مربوط خواهد بود به تهویه و روغنکاری موتور اشاره شد که برای هر یک از این موارد دلایلی میتوان بیان کرد؛ برای مثال توجه به تهویه مناسب در محل نگهداری موتور برای کسب اطمینان از عدم افزایش دمای موتور و برخورداری از عمر مفید مورد نظر، حائز اهمیت است و روغنکاری در جهت پیشگیری از اعمال بار مجازی بر محور موتور ناشی از افزایش اصطکاک.
در ادامهی مواردی که به آنها اشاره شد، توجه به چندین مطلب نیز مهم خواهد بود؛ از جمله آن موارد میتوان به:
– تطابق موتور با بار (توجه به انطباق مشخصه عملکردی موتور بر مشخصه بار مکانیکی)
– هرزگردی موتورها (توجه و نظارت بر خاموش نگهداشتن موتورهای بیبار و حذف تلفات بیباری. برای موتورهای بیبار، جریان در حالت بیباری حدود جریان در بار کامل است.)
– موتورهای با راندمان بالا (استفاده از موتورهای با راندمان و بازدهی بالا، اگرچه هزینه بیشتری دارند اما غالباً استفاده از آنها از نظر اقتصادی، مفید خواهد بود.)
– استفاده از کنترلکنندههای دور موتور (در مطالب فوق به آنها اشاره شد.)
– استفاده از تسمهها (که بهتر است سعی شود در صورت امکان تسمههای cogged-belt و یا synchronous-belt جایگزین تسمههای v-belt و flat- belt شود. تسمههای سنکرون به علت ساختاری که دارند پربازدهترین نوع تسمهها هستند اما برای بارهای دارای لغزش بهتر است از تسمههای cogged استفاده شود.) اما با استفاده از موتورهای براشلس (دیسیبراشلس) (BLDC) ساخته شده توسط گروه پژوهشی و صنعتی جی موتور (G-MOTOR) دیگر نیازی به استفاده از تسمهها نبوده و بسیاری از تلفات و آسیبهای مکانیکی سیستم در مورد فوق کاهش مییابد.
– ژنراتورموتورها
– گشتاور زیاد راهاندازی
– کیفیت توان
– تثبیت ولتاژ
– ضریب قدرت، اشاره کرد.
ولتاژ مناسب شبکه (ولتاژی که به ترمینال داده میشود باید در حدود ولتاژ کار موتور باشد. اگر به این تغییر ولتاژ اعمال شده در الکتروموتورها توجه نشود افت ضریب قدرت و کاهش عمر مفید موتور و کاهش راندمان موتور را در پی خواهد داشت.) کاهش ضریب قدرت موتور میتواند افزایش جریان را در ترانسفورماتورها به همراه داشته باشد و همچنین افت ولتاژ و در نهایت کاهش ظرفیت تغذیه میتواند در پی این کاهش، اتفاق بیفتد. در ارتباط با علت اینکه چرا ممکن است ضریب قدرت پایین باشد باید به بار کم در شفت موتور اشاره کرد.
به عنوان آخرین مطلب لازم است انواع الکتروموتورها بر اساس میزان بارگذاری را مد نظر قرار داد؛ بطور کلی میتوان گفت که الکتروموتورها بر اساس مشخصه بارگذاری در سه دسته قرار میگیرند:
– موتورهای کلاس a که بارگذاری این موتورها در بازهی ۷۰% تا ۱۰۰% قرار دارد و موتورهای کلاس b که بارگذاری در این موتورها در بازهی ۵۰% تا ۷۰% میباشد و موتورهای کلاس c که دارای بارگذاری کمتر از ۵۰% هستند.
بر این اساس میتوان نتیجه گرفت موتورهای کلاس a دارای وضعیت و شرایط بهینه نسبت به دو کلاس دیگر میباشند. در مقابل این کلاس، کلاس c است که از لحاظ مصرف انرژی وضعیت مناسبی ندارد و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. در کلاس b موتورها بطور کلی دارای وضعیت قابل قبولی هستند اما این امکان نیز وجود دارد تا با استفاده از امکاناتی دیگر آنها را بهینهتر کرد.
ما در گروه پژوهشی و صنعتی جی موتور (G-MOTOR) می توانیم هر موتور دی سی براشلس (BLDC) دلخواه شما را تولید نمائیم.
برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
منابع)
- سلطانی, جواد، ۱۳۹۰، راهکارهای کاهش مصرف انرژی الکتریکی در موتورها،نخستین همایش ملی مدیریت انرژی در صنایع نفت و گاز، تهران، هم اندیشان انرژی کیمیا
- عسگری،احمدرضا. ارائه راهکارهای کاهش مصرف انرژی الکتریکی در کارخانه های صنعتی ، سایت پرتال جامع انرژی
- طاهری،احسان، زمستان ۱۳۸۵، روش های کاهش مصرف انرژی الکتریکی الکتروموتورها، آموزشکده ی فنی دکتر شریعتی، سایت گروه صنعتی آبیاران
- روش های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، سایت فامکو
ثبت ديدگاه